Regler & Villkor

Registrering
I samband med första beställningen skall kund göra följande:
• Registrera sig i MEDIABorgens kundregister genom att uppge de personuppgifter som angetts som obligatoriska.
• Registrera ett användarnamn samt lösenord. (Ej nödvändigt vid köp i snabbkassan).
• Lämna sitt samtycke till att MEDIABorgen behandlar personuppgifterna genom att införa dem i sitt kundregister.
I samband med varje beställning skall kund ta del av samt godkänna dessa avtalsvillkor. Kund skall iaktta största omsorg om sitt användarnamn och lösenord och får inte lämna ut dem till annan än sådan person som äger rätt att göra beställning för kundens räkning. MEDIABorgens kundregister är konfidentiellt och MEDIABorgen förbinder sig att inte vidarebefordra uppgifter i registret till andra än leverantörer efter kund lagt en beställning. Det är för att Net2World skall kunna fullgöra sina avtalsenliga förpliktelser.

Priser
Priser som visas på hemsidan anges som standard inklusive moms. Genom att välja exkl moms i det gröna fältet längst upp till höger på sidan kan priserna visas exklusive moms. Det gäller samma priser i butik som på internet förutom extra nedsatta priser som gäller endast vid lagd beställning på webben. Priser uppdateras hela tiden vilket kan leda till flera prisändringar per dag. Angivna priser gäller om varan finns fysiskt i lager och kan levereras till kund. Finns inte varan i lager reserverar vi oss för eventuella större prisförändringar från leverantören. Står det inget pris eller om värdet 0kr visas kan det innebära att vi ännu inte hunnit prissätta produkten eller att produkten inte finns att få tag på hos våra leverantörer. Vi reserverar oss även för eventuellt felsatta priser pga systemfel eller dylikt. Kontakta oss för mer information.

Beställning
Lagd beställning är bindande. Kunden betalar det pris som angetts vid beställningstillfället oavsett om priset går upp eller ner vid leveranstillfället. Det förutsätter att produkten finns fysiskt i MEDIABorgens lager. För produkter som ska beställas från leverantör reserverar vi oss för eventuellt större prisförändringar/fel priser. Det är dagspriser som gäller på alla varor som finns på MEDIABorgens hemsida. MEDIABorgen äger rätt att makulera order som inte hämtas av kunden inom 7 dagar från hämtningsbeskedet. Önskar du annulera en order kan vi ordna detta så länge beställningen inte hunnit processas eller produkten inte hunnit beställas från leverantör. Har ordern hunnit processas går den inte att annulera oavsett om du tex skickat mail till oss eller ej. MEDIABorgen äger rätt att annulera en order med produkter som visar sig sedan inte går att leverera, utgående, vara felprissatta eller att priset vid leveranstillfället blivit högre att det innebär en förlustaffär för Net2World. Vid order via faktura eller avbetalning gör vi extra noga kontroller för att undvika eventuella bedrägerier. Bedrägeriförsök kan komma att polisanmälas.

Betalning
Betalning sker via faktura, delbetalning, swish eller förskott till MEDIABorgens bankgirot.

Swish-nummer: 123 2356 69

Bankgiro-nummer: 5591-3677

Ange ordernumret vid betalning till swish eller bankgiro.

Lagerstatus
Står det "I lager"  så finns produkten i lager för hämtning / leverans. Står det "Beställningsvara" så innebär det att produkten inte finns i lager och måste beställas hem eller skickas direkt från leverantör.

Lagerstatus Webshop / Fjärrlager visar alla lager tillsammans, inklusive leverantör. När den visar "I lager" så innebär det att produkten kan skickas omgående om den finns i Östhammar annars ca 2-7 arbetsdagar. Ibland måste produkten beställas hem från leverantör om inte det finns tillräckligt med antal i våra butikslager. Vi processar ordern direkt och försöker alltid skicka så fort det bara går. Om lagerstatus visar "Beställningsvara" innebär det att produkten inte finns i lager. För vissa varor där det är brist på kan leveranstiden vara obekräftad. Om du undrar över leveranstiden på någon produkt kan du kontakta oss innan du lägger order så undersöker vi. Specialanpassade datorpaket är i princip alltid "Beställningsvara" och för de flesta är det inga problem att ha de leveransklara inom några dagar.

Observera att alla leveranstider är ungefärliga. Det kan ta någon dag mer eller mindre på leveransen beroende på omständigheterna i lagret, hos leverantör eller transportör. Vi reserverar oss för lagerdiff, ändrade lagerstatus pga fördröjningstiden för uppdateringar av hemsidan eller annat fel som påverkar lagerstatus.

 

Frakt & leverans
För standard paket gäller gällande psier som kan komma att ändras dag för dag oavsett antal och gäller till hela landet. Tyngre paket såsom datorpaket kostar mer att frakta. Fraktkostnaden ser du i kassan efter att du har lagt in ditt postnummer. Paketet skickas via DHL och hämtas på en av DHLs närmaste serviceställe, sk Servicepoint. Du kan se vilka servicepoint det finns närmast dig på: www.servicepoint.se. När din försändelse kommer fram får du besked om att den har kommit och du kan hämta ut den.

Önskar du ha paketet levererat direkt till dörr kan du välja DHL-paket som leveransalternativ i kassan. Detta alternativ passar mest företag som ofta inte har tid att åka ut och hämta paketet utanför företaget men även för privatpersoner som önskar ha paketet skickat hem till sig. Aktuell fraktkostnad för DHL-paket ser du bredvid valet i kassan.

Du kan när som helst följa upp din försändelse genom sändningsnumret du får skickat till din emailadress när paketet skickats från oss.

Bor du på en ort där någon av våra butiker finns kan du istället hämta ditt paket direkt i butiken. Vid hämtning i butik tillkommer det inga avgifter. Du får då ett mail med besked att paketet finns att hämta i butik.

Leveranstid
Vid leverans med DHL / Schenker / Posten är leveranstiden ca 2-7 dagar vid grön lagerstatus. Medlemmar som väljer att hämta sina varor i centrallagret kan göra det när besked skickas från MEDIABorgen via email. Ofta sker det samma dag som beställningen är gjord om varan finns att hämta på lager. För beställda datorpaket tar det extra tid eftersom dessa måste monteras ihop. Bristvaror brukar det ta extra lång tid att leverera. Vi skickar ordern omgående så fort produkten kommer in i vårt lager när det är beställningsvara. Av säkerhetsskäl skickar vi varorna endast till den folkbokförda adressen som kunden står på vid val av faktura eller delbetalning. Kund ansvarar själv för att lagda kontaktuppgifter är korrekta. Titta extra noga på namn, telnr och adressuppgifter för att undvika onödiga ändringskostnader och tidsfördröjningar av leveransen.

Adressändring i samband med leverans

Vid adressändring efter att försändelsen har skickats iväg från vårt lager blir det en extra kostnad som fraktbolaget debiterar. För detta debiterar vi 199kr per adressändring. För att göra adressändring sök artikeln "LEV1" eller "Adressändring" på hemsidan, Skriv vilken order det gäller och den nya adressen i meddelandefältet och betala den i kassan. Adressändring görs inte vid köp via Klarna då försändelsen automatiskt skickas till bokföringsadressen.

Ej uthämtade paket

Om paketet av någon anledning inte hämtas ut från servicestället och det returneras till oss blir det ännu en kostnad för oss pga returfrakt och hantering. För denna kostnad debiterar vi 250kr + fraktkostnader. För företag sker dessutom en reducering vid återköp med minst 25% av köpesumman beroende produkttyp. Att inte hämta ut paketet från hämtstället eller inte ta emot det är inte samma sak som att ångra köp. För att kunna ångra köpet och göra retur måste du först hämta ut paketet och därefter begära ett returnummer på hemsidan. Varor som inte hämtas ut från servicepoint eller butiken återgår till centrallagret där de lagras i 14 dagar. Därefter debiteras platshyra á 10 kr/dag. Varor kan lagras i max 1år. Vid retur av ej-uthämtade varor utvärderas produkten och hänsyn tas till värdeminskning pga prissänkningar, utgående vara osv. Net2World förbehåller sig rätten att när som helst kvitta kostnader pga ej uthämtade paket mot varorna om kostnaderna blir högre än ordervärdet.

Garantier
Ett års garanti från fakturadatum. För vissa produkter såsom förbrukningsvaror (tex. bläckpatroner och batterier) gäller 3 månaders garanti. Fynd och varor för utförsäljning samt begagnade produkter omfattas av en begränsad garanti, såkallad uppstartsgaranti i 1 månad. För varor som omfattas av fabriksgaranti som gäller mer än ett år ska kontakt tas med tillverkarens egen serviceverkstad för hantering av garantin. I de fall där färdigt garantipaket köps tillsammans med produkten ska detta registreras hos tillverkaren i samband med köpet. Instruktion om detta brukar stå i garantipaketet.

Fel orsakat av yttre åverkan eller av fel hantering/installation av varan omfattas inte av garantin. Detsamma gäller för programvaror eller fel orsakat av tex. virus och maskar. För övrigt gäller respektive tillverkares garantivillkor. Vid garantiärenden ta i första hand kontakt med tillverkaren för snabbare reparation (förutom Brother), i andra hand MEDIABorgens egen serviceverkstad. För varor som omfattas av mer än ett års garanti sköts garantin direkt med tillverkaren eller deras auktoriserade serviceställen efter första året. Observera att tillverkargaranti gäller från tillverkningsdatum och inget annat. Mer info finns hos respektive tillverkare. Om varan inte går att reparera kan den eventuellt bytas ut mot aktuell eller likvärdig vara efter tillverkarens eller MEDIABorgens val eller krediteras utifrån en värdering. MEDIABorgen äger rätt att bestämma på vilket sätt eventuell garantiersättning ska ske. Eventuell värdering baseras på dagsvärdet och den tid som produkten varit hos kunden relaterat till garantitiden. Åldersavdrag tillkommer vid kreditering. Väntetiden för ett garantiärende då produkten skickas till tillverkaren är ca 4 veckor. Observera att detta endast en genomsnittlig tid som kan vara längre eller kortare beroende på hanteringstid hos MEDIABorgen, leverantören och tillverkaren. Detta är till för att konsumenten ska få en uppskattning på ungefär hur lång tid det kan ta för att hantera garantiärenden.

Vid självmontering av köpta datordelar gäller garantin på de separata produkterna. Därför ska endast den felaktiga produkten lämnas in för garantiservice. Vid inlämning av den monterade datorn tar vi en kostnad för felsökning av dator.

Reklamationer
Transportskador p.g.a. transportören skall noteras vid mottagandet genom att be transportören notera det vid leveransen. Transportskadan ska anmälas till MEDIABorgen inom 1 vecka från mottagandet. Fel leverans jämfört med lagd order reklameras till MEDIABorgeninom 3 dagar från mottagandet. Ursprungligt fel på varan kan reklameras inom 3år. Vi följer tillverkarens bedömning vid reklamationer. Bevisbördan för ursprungsfel efter 6 månader från köpet ligger på kunden. Returer sker genom att först skall RMA sökas och godkännas av MEDIABorgen. Efter ett godkännande av RMA skall returer ske med paket eller lämnas direkt på MEDIABorgens egen serviceverkstad. Produkter skall förslutas ordentligt med packmaterial och antistatiska påsar vid retur. Om det visar sig vid ett RMA-ärende att produkten är felfri eller om reklamationen ej godkänns, tex fysisk skadad, debiteras kunden undersökningskostnaden på 499kr samt fraktkostnaden.

Hämtning av produkt från service
Produkter som lämnats in på service ska hämtas ut inom 14 dagar från besked från MEDIABorgens verkstad om att produkten kan hämtas ut.

Personuppgifter
När du handlar eller interagerar med oss kan du komma att dela dina personuppgifter med oss. Personuppgiftsansvarig för dina uppgifter är MEDIABorgen som är ett svenskt bolag registrerat och har sitt säte i Östhammar. Om du vill ha mer information om vilka personuppgifter vi behandlar och dina rättigheter se vår integritetspolicy. Du kan självfallet även kontakta oss om du har frågor rörande hanteringen av dina personuppgifter.

Support & råd
Ibland får inte användaren sin nyköpta produkt att fungera ihop med en aktuell datorutrustning. Sådana kompatibilitetsproblem förekommer ofta mellan olika produkter. Vi rekommenderar därför våra kunder att samla så mycket information om produkten innan köp för att undvika onödiga förluster. MEDIABorgen svarar gärna på tekniska frågor innan köp av varor. Har kunden trots allt gjort fel köp och vill göra återköp så går det bra i de flesta fallen. Kunden står för 25% av priset som självrisk förutsatt att varan är hel och återköp sker inom 14 dagar.

Övrigt
Det ligger på kundens ansvar att ta del av MEDIABorgens allmänna villkor. Lagd order = godkännande av Net2Worlds villkor. Alla uppgifter skall fyllas i korrekt vid beställningen. Alla bedrägeriförsök anmäls till polisen utan undantag. Vid tvist hänvisar vi till Allmänna Reklamationsnämnden som i sin tur bestämmer i ärendet.

Angivna villkor, priser och sortiment kan ändras utan föregående avisering. MEDIABorgen reserverar sig för tryckfel, prisförändring, bildavvikelser och fel lagersaldo. Priser m.m. som visas på www.mediaborgen.se är inte bindande för MEDIABorgen.